Wednesday, August 17, 2016

Majlis Konvokesyen Graduan Al-Azhar

26 Oktober 2015

Alhamdulillah, Majlis Konvokesyen Graduan Malaysia Universiti Al-Azhar semalam berjalan lancar. Sedia maklum, majlis sekadar meraikan mereka² yg berjaya.

Gembira. Segan pun ada dengan tema pemakaian sebegitu.

Hari ini aku ingin sahabat² di luar melihat dua wajah insan yang cukup memberi makna dalam kehidupanku sehinggalah ke saat ini. Sejak drpd dahulu aku sentiasa menjadikan kalam ini sebagai azimat hidup,

"DOA IBU DAN AYAH BUKANLAH DOA SEBARANGAN"

Alhamdulillah ya Allah kerana masih kurniakan mereka mendamping hidupku sehingga saat ini.
Masih kemas tersisip dalam kotak ingatan ketika berada di fatrah peperiksaan yang lalu. Di saat aku belum membuat persiapan yang sebaiknya, mampu belum menguasai sebaiknya perbahasan² ilmu yang ada, umi dan abah di sana tak putus berdoa. Memberi motivasi yang mungkin tidak sepakar motivater² yg ada, namun amat memberi makna buat anakmu ini. 

Ya, cukup sekadar suara serak halus yang kadangnya diselangi batuk² dek keuzuran, menuturkan bait sayang dan penuh harapan pada si anak.

Aku yakin, genggaman segulung ijazah semalam bukanlah di atas kudratku sepenuhnya kerana diri ini lebih mengenali kemampuan diri sendiri. Banyak lagi ilmu² yg perlu diselongkar dan ditelaah.

Dan aku percaya, aku di sini hari ini kerana BERKAT DOA MEREKA SEBAGAI INSAN YANG MELAHIRKANKU. Diri ini bukanlah yang terbaik untuk memegang segulung ijazah Quran & Qiraat di bawah pengajian Qiraat Al-Azhar Shoubra. Hafazan yang ada pun masih caca merba banyak kekurangan, selok belok perbahasan Qiraat dsb. IAllah akan diusahakan sebelum kakiku menjejak bumi Malaysia. Doakan.

Namun, aku tetap bersyukur kerana banyak perkara yang dipermudahkan untuk aku lalui lorong2 pengajian ijazah ini, terutamanya ketika berada di fatrah akhir peperiksaan, berkat daripada doa mereka. Masih lagi terngiang bagaimana dipermudahkan soalan² ketika Exam Syafawi & bertulis beberapa bulan yg lalu. 

Di saat ramai teman² seperjuangan tidak diizinkan untuk mengakhiri lorong ini, aku dipilih. Moga tidak tergolong dalam golongan istidraj. Nauzubillah.

Sesuatu yg paling ditakuti, semangat belajar itu luntur dek umur yg semakin menginjak naik.

Moga sijil ini tidak menjadi fitnah buat diri yg kerdil. Yang pasti, sijil hanya simbolik kepada tamatnya satu² fasa pengajian. Tidak bermakna ilmu dan tempoh pengajian sudah genap dan matang.

Mohon doa daripada semua teman², doakan diri ini terus dikurniakan semangat bagi meneruskan kembara ilmu ke peringkat2 yg seterusnya. Terima kasih juga kepada teman² yg mendoakan diri ini sepanjang perkenalan. Jazakallahu Khairan Jaza'.

AKU HADIAHKAN SEGULUNG IJAZAH INI KEPADA UMI DAN ABAH YANG TERCINTA.

Syafiq Sarifuddin.



No comments:

Post a Comment