Monday, April 13, 2015

KEBERSAMAAN DALAM SETIAP PERKARA

Bismillahirrahmanirrahim..

Dalam meneroka alam Tarbiyah, Dr Ali Abdul Halim Mahmud ada berkongsi beberapa jalan/wasilah yang harus dilalui oleh Abanaul Harakah.

1- Usrah
2- Nadwah 
3- Katibah 
4- Daurah
5- Rehlah
6- Mukhayyam (Muaskar)
7- Muktamar

Wasilah ini ada kecenderungan yang tersendiri. Melalui wasilah ini, ia akan menghasilkan وضوح الأهداف والغاية (kejelasan hadaf dan ghayah), kesatuan dalam gerak kerja, keakraban tenaga penggerak, hilang syak wasangka antara rakan-rakan sekerja dan sebagainya.

Harus diingat, benda yang utama yang kita inginkan melalui setiap pertemuan yang diaturkan bukan sahaja proses input/ilmu bahkan ada perkara lain yang turut berkongsi kepentingan seperti menautkan rasa kebersamaan dalam berorganisasi. Adalah menjadi satu kesilapan jika dalam mindset/kepala kita hanya mengharapkan nilai input/imu semata daripada setiap pertemuan yang dianjurkan.

Maka dengan asbab itulah kita harus memahami setiap aturan atau agenda yang diatur mempunyai objektif tersendiri. Janganlah kita melihat NADWAH itu penting manakala REHLAH itu tidak penting sehingga wujud kata-kata, “saya dah pernah pergi ke tempat tersebut, saya mahu pergi lain hari dan seumpamanya”. Harus faham, setiap wasilah tersebut sebenarnya akan mengimbangkan pergerakan abna’ al-harakah dalam setiap komuniti yang ada. 

Mana mungkin kita dapat berjalan baik kalau tiada matlamat yang jelas. Begitu juga ukhuwah, mana mungkin kita akan berjalan dengan tenang sedangkan wujud prasangka yang bukan-bukan antara penggerak. Kita mungkin akrab dengan sahabat di sebelah tapi belum tentu sahabat di belakang akrab dengan kita. Itu adalah contoh mudah yang saya berikan.



Oleh kerana itu, memenuhi setiap wasilah ini menjadi kepentingan yang harus diutamakan. Alasan minta uzurkan/tidak hadirkan diri daripada aktiviti bersifat KATIBAH ataupun REHLAH tanpa asbab yang Dharuri adalah satu sifat yang harus dilenyapkan dalam diri abnaul harakah. Setiap wasilah ada agenda yang disusun, bukan sekadar menghabiskan waktu. Bukanlah MUKTAMAR itu besar REHLAH itu kecil yang menjadi persoalan, tetapi kecenderungan bagi menstabilkan pergerakan itu yang sebenarnya harus diteliti.

Begitu juga dengan wasilah-wasilah yang lain. Keperluan bagi kita untuk memenuhi setiap hal tersebut adalah perkara yang harus difahami dengan baik oleh para pendukung gerakan islam. Pesanan buat diri dan kita semua.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment