Tuesday, June 28, 2016

... Sambungan Post Pertama

Bismillahirrahmanirrahim..

Ahh.. jahilnya diriku. Keluhan dari dasar hati keluar tatkala usai satu kelas pengajian dengan seorang insan yang Allah anugerahkan kepadaku.

Saat ini aku sudah kembali ke Malaysia, setelah mana 3 tahun lebih berada di Mesir dengan pelbagai cerita yang membentuk aku hari ini.

Alhamdulillah, aku masih diizinkan Allah untuk berada dalam dunia penuntut ilmu. Misiku kali ini, bekerja sambil belajar.

Alahai diri.. hanya aku yang mengetahui akan kejahilan diri aku. Bila ada orang yg bertanya, sedang buat apa sekarang? Acuh tak acuh aku jawab sedang sambung belajar. Walaupun aku belum yakin dan pasti, berapa tahun akan kuhabiskan untuk berasa dalam level Sarjana ini.

Hari ke hari yang aku lalui, memberi gambaran kepada aku ia bukan satu benda yang mudah. Entahlah, aku berserah sahaja. Usaha masih tak seberapa pada pengajian sarjanaku ini.
Ibuku seringkali berleter, abahku sering bertanya.. bila proposal master akan siap? dah banyak bulan sudah berlalu..

Aku diamkan sahaja pada ibu, aku jawab pada ayah..

"Abah, ore(orang: bahasa diri) pernah bgtahu kepada abah dahulu, ore masih mahu berada dalam dunia seorang pelajar. Pernah ore minta untuk tetap di Mesir tp akhirnya pulang juga ore ke Malaysia kerana pinta ummi di corong telefon. Ore harap abah faham, Master ini hanya sekadar tempat ore duduk dan mendapatkan sijilnya, sementara diri cuba mencari ilmu di ceruk² guru yang ada."

Sekadarnya responku. Abah senyap, lalu diteruskan dengan nasihat² seorang bapa kepada seorang anak.

Entahlah, betapa girangnya hati aku bila ditemukan dengan seorang alim. Gelarannya Baba Mashadi Masyuti. Susur jalur pengajiannya selama 7 tahun di pondok pasir tumboh, kemudian 8 tahun di Makkah. Allah, aku benar² bersyukur masih ada tempat di sekitarku, insan yang mampu mengajar ilmu daripada kulit ke kulit.

Pengajian banyak berlangsung di malam hari, jadualnya sentiasa penuh.. celiknya IT si baba, setiap waktu ilmunya diupdate di dunia maya fb beliau. Hari² yg berlalu antara aku dan dia membuatkan aku malu pada diri. Ibarat tunggul kayu yang tidak punya apa-apa..

bersambung...

No comments:

Post a Comment