Monday, May 18, 2015

Sebuah Cadangan Syurga Neraka

Bismillahirrahmanirrahim..

Menarik juga bila Al-Fadhil Us Shafiq Sahimi dalam kelas pengajiannya td, ada mencadangkan kepada persatuan di sini untuk bentangkan satu kitab khusus Fiqh Syurga Neraka. Bila diperhatikan, seolah perlu digesa gerakan dakwah untuk perkuatkan kembali aktiviti bg merangsang 'sensitiviti' kita pada dua benda besar ini, Syurga dan Neraka.

Hari ini kita manusia makin hilang rasa gerun terhadap kedasyatan azab NERAKA. Bila sebut neraka, x datang rasa gerun. Bahkan, berapa ramai pula yg menjadikan neraka sebagai modal melawak. Dahla tak gerun, boleh pula melawak.

Kita lihat Fiqh Khamsah, Sab'ah, Ikhtilaf, Isu Maqasid dsb sedang giat dibentangkan hari ini. Maka alangkah baiknya jika Fiqh Syurga dan Neraka ini juga diselitkan bersama.

Jangan selalu biasakan dan pendekkan anak-anak kecil remaja dengan tawaran yg bersifat sementara. Juga, jangan takutkan mereka dengan ancaman-ancaman dunia semata. Wajar gabung jalinkan sekali Syurga dan Neraka.

Lihatlah kecil-kecil dahulu, kalau kita buat silap, orang2 tua sering bg ancaman.. "Jangan buat benda tu, nanti polis datang tangkap.." Terus kita tak jadi buat.. Sedar x sedar, mereka sedang bina rasa takut kita pada polis.

Begitulah juga jika ditanam 2 perkara tadi hari ini, kesannya akan kita dapat pada tahun-tahun yg mendatang. iAllah.

|| Menulis Untuk Berkongsi ||

No comments:

Post a Comment