Tuesday, May 21, 2013

Kewujudan side-character

Bismillah..

Hari ini saya akan terus menulis. Saat ini lebih kurang 5 tahun saya bergelar budak U, lepasan sekolah menengah, atau istilah orang ramai seorang mahasiswa. Ye la kan,, MAHASISWA la sangat..huhu.. Sepanjang 5 tahun penulis mendapat title ini, banyak yang saya kutip dari madrasah kehidupan seorang mahasiswa. Terlalu banyak. InsyaAllah jika berkesempatan saya akan kongsikan bersama sahabat-sahabat di ruangan kecil ini satu demi satu pada masa akan datang.. biznillah.. insyaAllah..

Hari ini saya teringin untuk berkongsi berkaitan satu perkara yang sinonimnya dikaitkan dengan mereka yang bergelar mahasiswa iaitu kehidupan berpersatuan. Namun, lakaran hari ini bukanlah berkaitan galakan menyertai persatuan tapi cuba menyingkap satu perkara di sebalik pengaruh sesebuah persatuan/organisasi umum.

Sepanjang bergelar budak U ini, saya sempat bernaung di bawah dua bumbung persatuan induk iaitu di tempat pengajian diploma dan ijazah hari ini. Saya merasakan wujud dua perbezaan di antara dua persatuan ini iaitu dari segi cara membina pengaruh ahli. Sayacuba meneliti apakah punca yang membezakan pengaruh persatuan ini. Rupa-rupanya kerana wujud satu golongan yang terlalu berperanan membawa hadaf pemikiran ahli menuju matlamat yang dibawa kesatuan umum.

Golongan Ilmuwan yang berfikrah berbeza dengan golongan Ilmuwan biasa. Di tempat yang baru ini, saya melihat tenaga-tenaga pengajar kebanyakannya dipelopori oleh golongan-golongan ahli persatuan yang berilmu dan punya fikrah. Perlu sedar ada perbezaan di antara orang berilmu sahaja dengan orang berilmu yang disertai fikrah pengislahan. Bezanya adalah ilmu yang ada dalam dadanya dibiaskan melalui cara yang menyatukan.

Peranan mereka terlalu besar untuk sebuah kesatuan umum di sini. Boleh dikatakan setiap kelas pengajiannya/talaqi bersamanya, mereka akan menyelitkan matlamat seorang penuntut ilmu dan dikaitkan dengan amal ijtimaie bersama persatuan. Merekalah di antara sosok yang berperanan menyelaraskan pelbagai pemikiran yang ada dalam kelompok mahasiswa agar terarah pada pembawakan sesebuah persatuan, bukanlah memandai sesuka hati mengikut semangat berdarah muda.


Lalu dengan cara yang mereka bawa ini, ianya telah mewujudakan Wehdatul Fikr Wehdatul Amal yang cukup nyaman. Ahli-ahli yang bernaung dibawahnya mampu diuruskan cara pemikiran untuk disalurkan dengan cara yang betul. Namun, tidak bermakna 100% ahli berjaya dibentuk dengan konsep wehdatul fikr wehdatul amal. Masih ada juga yang tetap dengan prinsip peng’islahan’ mereka. Cuma teknik penggunaan ahli yang berilmu dan punya fikrah ini jarang digunakan di tempat persatuan lama. Juga tidak bermaksud mengatakan pengaruh persatuan lama lebih kecil berbanding persatuan yang penulis berteduh hari ini. Risau jugak andai sahabat-sahabat silap menafsirkan maksud utama penulisan ini.

Cuma yang ingin saya cerahkan adalah peranan individu yang berilmu dalam menyuluh arah matlamat kehidupan si penuntut ilmu. Adalah menjadi harta yang cukup berharga bagi sesebuah kesatuan umum jika mempunyai karakter seperti ini. Jadi, saya menyeru seluruh persatuan yang wujud dalam kelompok mahasiswa agar memberi fokus kepada mahasiswa bukan dari segi bantuan kebajikan kewangan @ kemahiran semata-mata, tapi pertingkatkan juga kebajikan dari segi keilmuan sang Mahasiswa.. agar suatu hari kelak, ia mampu menjadi penuntut ilmu yang mampu membiaskan ilmunya kepada masyarakat sekeliling..

Sebenarnya telah wujud ramai individu yang boleh memimpin, namun sedar tak sedar kita kekurangan Ulama yang sepatutnya menjadi check n balance untuk Umara’. Jom islah diri..

No comments:

Post a Comment